Pages

meh kalo nak beli =)

Saturday, August 13, 2011

kemaafan

hai... walaupun admin memang xde masa nk update blog,(byk sgt kje tertangguh) tapi kali ni admin sedaya upaya nak wat post pasal "kemaafan" ni... cetusan idea lepas bangun sahur ^_^


bismillahirahmannirahim...




"…dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. "(al-Nuur (24) : 22)


memang x dinafikan, memberi kemaafan adalah perkara yang paling sukar untuk kita laksanakan apatah lagi jika kesalahan individu tersebut amat sukar untuk kita lupakan... tapi... sedarkah anda,sebagai insan yang lemah,kita xkan pernah lari daripada melakukan kesilapan... cuba bayangkan jika anda yang melakukan kesalahan tersebut,dan terlalu sukar untuk anda mendptkan kemaafan,tentu sekali anda merasa beban seumur hidup kerana kesalahan yang tidak dimaafi tersebut...

walaupun hati kita terhiris dgn perbuatannya, dan amat sukar untuk kita melupakannya... bukakanlah pintu hati kita untuk memberi kemaafan supaya hidup kita tidak dibayangi 'kisah pahit' itu selama-lamanya...



Firman Allah SWT:“Iaitu orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang lain. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik.”(Surah Ali-Imran:134)


memberi kemaafan adalah suatu perbuatan yang amat mulia... selain itu,insyaAllah akan memberi ketenangan dalam hati kita... janganlah kita saling memusuhi sesama umat Islam,sesungguhnya perbuatan memusuhi itu yang membuatkan kita dipandang serong oleh penganut agama lain...

Tiada manusia yang sempurna melainkan saling menasihati antara satu sama lain bagi memperbetulkan kesilapan dan memperbaiki diri menjadi insan yang lebih baik.

sejujurnya... admin pun pernah dalam situasi itu... memang hati terasa tidak tenang selagi kesalahan yang admin pernah lakukan dulu tidak dimaafkan, alhamdulilah,selepas diberikan sedikit kemaafan seakan-akan admin mencapai ketenangan yang paling indah dalam hidup... syukur sangat2 bila kesalahan kita dimaafkan...
ada jugak kisah yang berlaku dalam hidup admin... apabila rakan yang amat kita percayai mengkhianati perasaan admin... memang xdinafikan, amat sakit hati admin...namun, tak guna kita menyimpan dendam sebab hati kita juga yang akan merasa sakit... admin mbuat keputusan untuk memaafkan beliau... alhamdulilah, ketenangan itu memang ada... kenangan itu masih ada,tersimpan jauh didasar hati,sebagai peringatan... =)


saya sayang semua orang!! ^^ xnak gaduh2... minta maaf kalau ada terlanjur kata-kata...
"i'm sorry!!"-------------->ekut gaya Amir Maharaja Lawak...~ hakhakhak.. XD


assalammualaikum...

4 comments:

  1. sy mintak maaf jugak...kdg2 kit ego...nak minta maaf dgn mak ayah sendiri pon ego...padahal perkataan "MAAF" tu boleh mengubah segalanya....

    ReplyDelete
  2. memang kdang2 berat mulut nk ucap pkataan maaf tp 8least kta try dpd xtry lgsung... amik kesempatan bulan baik ni mnta maaf kat smue.. ^_^

    ReplyDelete
  3. terbukak cikit cara pemikiran saya..tq sis..kire kite anggap tue sume dugaan la kan??

    ReplyDelete
  4. alhamdulilah.. hidup ni mmg xlari dr dugaan, bgantung dgn kita,msti bijak kawal prsaan..

    ReplyDelete